Direct contact? Tel. 0513 - 46 28 62

Dry needling

Dry needling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut doormiddel van een speciale techniek je spieren aanprikt, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken. Dry needling gebruikt een ‘droge'(dry) acupuntuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling: anders dan acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven itten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal één naald, waarmee hij kortdurend de spier prikkelt. Hij prikt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints. Het is dus geen ‘energiebehandeling’.

Triggerpoints

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen. Ze kunnen ontstaan door tal van oorzaken, waaronder stress, overbelasting, verwondingen, alcohol of gebruik van chemische stoffen. Het menselijke lichaam bouwt de triggerpoints dus willekeurig en onwillekeurig op. Dat wil zeggen dat ieder menselijk lichaam triggerpoints heeft, maar dat je daar niet altijd last van hoeft te hebben. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de oorzaak kunnen zijn je klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Vermindere kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Wat kost het?

Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, worden de kosten voor dry needling ook gedekt.

Afspraak maken voor Dry needling?

U kunt terecht bij:

v.v. Gorredijk Wik FTC Gewest Fryslan LDODK Vereniging Sportdiëtetiek Nederland Kortezwaag

Ons team

CONTACT?

Contact opnemen

Heeft u vragen over uw klacht of wilt u een afspraak maken zodat we u
persoonlijk kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op.

Openingstijden Praktijk: 7.30 - 21.00 / Oefenzaal: vanaf 08.00 / Receptie: 8.00-12.00, 13.00-17.00 (Tel. 8.00-21.00)

Stationsweg 24 A, 8401 DP Gorredijk Bekijk route